Kockázatértékelés készítése
A munkavédelmi törvény szabályozása alapján, a munkáltatónak rendelkeznie kell kockázatértékeléssel, melyben minőségileg, illetve mennyiségileg értékelnie kell a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat - különösen a munkahelyek kialakítására, az alkalmazott munkaeszközökre, a veszélyes anyagokra és keverékekre, a munkavállalókat érő terhelésekre, valamint a munkavégzéssel járó pszichoszociális kockázatok okozta igénybevétel elkerülésére vonatkozóan.
Kockázatértékelés során szükséges azonosítani a várható veszélyeket, a a veszélyeztetettek körét, és a veszély jellege szerinti veszélyeztetettség mértékét.
Értékelés során az egyes kóroki tényezők (pl. veszélyes anyagok/keverékek, zajexpozíció, biológiai tényezők, stb.) hatásának kitett munkavállalók védelméről szóló külön jogszabályokban meghatározott szempontokat is figyelembe kell venni.
A kockázatértékelés elvégzése munkabiztonsági- és munkaegészségügyi szaktevékenységhez kötött tevékenység.
A kockázat értékelését, kezelését és a megelőző intézkedések meghatározását a munkáltató tevékenységének megkezdése előtt, azt követően pedig indokolt esetben, de legalább 3 évente köteles elvégezni.
Indokolt esetnek kell tekinteni:
-
az alkalmazott tevékenység, technológia, munkaeszköz, munkavégzés módjának megváltozását, illetve ezek hiányosságával összefüggésben bekövetkezett munkabalesetet, foglálkozási megbetegedést vagy fokozott expozíciós esetet;
-
minden olyan, az eredeti tevékenységgel összefüggő változtatást, amelynek eredményeként a munkavállalók egészségét, biztonságát meghatározó munkakörülményi tényezők megváltozhattak;
-
ha a kockázatértékelés a külön jogszabályban meghatározott szempontra nem terjedt ki.
Kockázatértékelés tartalmi elemei:
-
kockázatértékelés időpontja, helye és tárgya;
-
veszélyek és veszélyeztetettek azonosítása, érintettek száma;
-
kockázatot súlyosbító tényezők;
-
kockázatok minőségi és mennyiségi értékelése,
-
annak megállapítása, hogy a körülmények megfelelnek-e a munkavédelemre vonatkozó szabályoknak, illetve biztosított-e a kockázatok megfelelően alacsony szinten tartása;
-
szükséges megelőző intézkedések a határidő és a felelősök megjelölésével;
-
előző kockázatértékelés időpontja;
-
következő kockázatértékelés elkészítésének tervezett időpontja.
A kockázatértékelés dokumentumát a munkáltató a külön jogszabályban foglaltak szerint, de legalább 5 évig köteles megőrizni.